– W ostatnich latach widać wzrost liczby kościołów i kaplic, w których trwa całodobowa lub całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu – zauważa ks. dr Stanisław Szczepaniec, Przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego Archidiecezji Krakowskiej i odpowiedzialny za portal dla adorujących Adoremus.pl.
Konsultor Komisji Konferencji Episkopatu Polski ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zwraca uwagę, że papież Benedykt XVI nazwał ten proces „eucharystyczną wiosną”: „Chciałbym stwierdzić z radością, – mówił w czasie audiencji generalnej 17. listopada 2010 roku – że dziś w Kościele mamy «wiosnę eucharystyczną»: jakże wiele osób trwa w milczeniu przed Tabernakulum, aby zagłębić się w rozmowę miłości z Jezusem! Cieszy to, że tak wiele grup młodych ludzi odkrywa na nowo piękno modlitwy w czasie adoracji Najświętszej Eucharystii. Modlę się, aby ta «wiosna» eucharystyczna szerzyła się coraz bardziej we wszystkich parafiach”.
Adoracja wieczysta (całodobowa)
W Polsce mamy aktualnie 32 kościoły i kaplice klasztorne, w których trwa nieustannie, dzień i noc, adoracja Najświętszego Sakramentu. Poniżej są one wymienione według dat, w których taka adoracja się rozpoczęła:
1653 – Warszawa, klasztor Mniszek Benedyktynek Sakramentek;
1910 – Kęty, Sanktuarium Wieczystej Adoracji Sióstr Klarysek;
1946 – Bydgoszcz, klasztor Mniszek Klarysek; Kłodzko, klasztor Mniszek Klarysek od Wieczystej Adoracji; Ząbkowice Śl., klasztor Mniszek Klarysek od Wieczystej Adoracji;
1951 – Słupsk, kościół św. Ottona – Mniszki Klaryski od Wieczystej Adoracji;
1959 – Siedlce, klasztor Mniszek Benedyktynek Sakramentek;
1960 – Elbląg, parafia św. Jerzego – klasztor Mniszek Klarysek;
1986 – Warszawa Koło, parafia św. Józefa Oblubieńca NMP;
1987 – Pniewy, kościół pw. Świętego Ducha – Mniszki Klaryski od Wieczystej Adoracji;
1994 – Białystok, parafia pw. Ducha Świętego; Kraków, kapelania pw. MB Nieustającej Pomocy Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego;
1998 – Ełk, parafia MB Królowej Apostołów;
2001 – Dąbrowa Tarnowska, parafia MB Szkaplerznej;
2004 – Łódź, kaplica pw. MB Królowej Pokoju w Ognisku Bożego Pokoju;
2005 – Kraków, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach; Wyszków, parafia św. Wojciecha;
2006 – Tarnobrzeg, parafia MB Nieustającej Pomocy;
2010 – Hajnówka, Kościół św. Klary – Mniszki Klaryski;
2013 – Koszalin, Dom Miłosierdzia; Niskowa, parafia św. Stanisława Kostki;
2014 – Lublin, parafia Świętego Krzyż; Rzeszów, Dom Diecezjalny „Tabor”; Tychy, parafia św. Marii Magdaleny;
2015 – Głuszyca, parafia Chrystusa Króla; Katowice-Panewniki, parafia św. Ludwika IX i Wniebowzięcia NMP;
2018 – Legnica, parafia św. Jacka; Suchcice, kaplica Ognisko Bożego Pokoju; Tarnów, bazylika katedralna pw. MB Bolesnej; Warszawa, kościół MB Jerozolimskiej – Wspólnoty Jerozolimskie;
2019 – Grabowiec, parafia św. Mikołaja; Ostrołęka, parafia Nawiedzenia NMP.
Adoracja codzienna trwająca wiele godzin
W 311 kościołach i kaplicach trwa codziennie wielogodzinna adoracja. Najczęściej jest to adoracja od Mszy Świętej porannej do wieczornej. W niektórych kościołach jest to kilkugodzinna adoracja popołudniowa.
– Patrząc na moment rozpoczęcia adoracji w poszczególnych miejscach widać wyraźnie, że od czasu pontyfikatu św. Jana Pawła II i po jego odejściu do Pana liczba tych kościołów systematycznie rosła i nadal rośnie – zauważa ks. Stanisław Szczepaniec. Do roku 1977 było tych miejsc ponad 10. W latach 1977-1999 doszło ponad 30. W latach 2000-2009 adoracja rozpoczęła się w kolejnych ponad 50 kościołach i kaplicach. W ostatnim dziesięcioleciu doszło następnych ponad 60 miejsc adoracji. Liczby te trzeba uzupełnić o kościoły, co do których nie wiadomo, kiedy w nich rozpoczęła się adoracja, a także o te miejsca adoracji, które nie są jeszcze umieszczone w wykazie znajdującym się na stronie internetowej adoremus.pl.
Szczegółowe informacje o miejscach adoracji, a także teksty wyjaśniające jej znaczenie i pomagające ją przeżywać znajdują się na stronie internetowej www.adoremus.pl Strona ta powstała w czasie przygotowań do beatyfikacji św. Jana Pawła II. Do redaktorów strony dotarła wtedy informacja o niezwykłym przeżywaniu adoracji przez tego świętego. Mówił o tym ks. kard. Stanisław Dziwisz: „Papież uczył, że «Eucharystia powinna być przechowywana jako duchowe centrum wspólnoty zakonnej i parafialnej» (List z okazji 750-lecia Święta Bożego Ciała z 28 maja 1996 roku), a «obecność Jezusa w tabernakulum winna stanowić jakby biegun przyciągania dla coraz większej liczby dusz w Nim zakochanych» (List apostolski Mane nobiscum Domine 18). Taką rolę pełniła adoracja w życiu Jana Pawła II. Rozpoczynał on swój dzień w kaplicy, przed tabernakulum, gdzie dłuższy czas trwał na modlitwie. Przychodził tam także w innych porach dnia. Były to krótsze i dłuższe chwile modlitwy, a wśród nich codziennie było również 15 minut adoracji. W każdy czwartek przeżywał godzinę świętą. Nigdy jej nie opuszczał, nawet podczas najbardziej intensywnych podróży apostolskich. Spędził niejedną noc na modlitwie w kaplicy, szczególnie wtedy, gdy piętrzyły się problemy w Kościele i świecie”.
W ciągu minionych kilkunastu lat strona adoremus.pl zanotowała ponad 10 mln odwiedzin. – To również jest znakiem, że zainteresowanie adoracją Najświętszego Sakramentu jest ciągle aktualne – mówi ks. Stanisław Szczepaniec i dodaje, że przeżycie uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej z procesją Bożego Ciała to kolejna okazja, aby jeszcze bardziej rozbudzić pragnienie adorowania naszego Pana i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.