Minęło zaledwie kilkanaście dni, odkąd Caritas ogłosił specjalną kampanię #PomocDlaSeniora, a akcja już nabiera ogromnego tempa i rozmachu. Do początkowego miliona złotych, który na projekt wyłożył Caritas Polska, kilka dni temu dołączył Lidl Polska, który przeznaczył na pomoc dla seniorów 250 tys. zł. W akcji jest już Fundacja Biedronki, która postanowiła włączyć projekt „Na Codzienne Zakupy” realizowany od 2018 r. z Caritas Polska, w kampanię parasolową #PomocDlaSeniora, przekazując 15 milionów złotych na wsparcie dla najstarszych.
Dzięki temu przez dziesięć miesięcy (od 1 kwietnia do końca stycznia 2021 r.) dziesięć tysięcy najbardziej potrzebujących pomocy seniorów (osób powyżej 60. roku życia), będzie mogło skorzystać z kart przedpłaconych pozwalających na zrobienie zakupów w sklepach sieci Biedronka za kwotę 100 lub 150 zł miesięcznie.
– Bardzo się cieszymy z tego, że Fundacja Biedronki postanowiła włączyć naszą coroczną akcję „Na codzienne zakupy” w kampanię #PomocDlaSeniora. Dzięki temu wspólnie będziemy mogli pomóc tym, którzy w tym trudnym czasie tej pomocy najbardziej potrzebują. Wiemy, że zapotrzebowanie na pomoc jest ogromne, ale zgodnie z ideą Caritas nasza pomoc dotrze do najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących – zaznacza ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.
Tegoroczna edycja programu ma wyjątkowy charakter nie tylko ze względu na to, że stanie się częścią kampanii #PomocDlaSeniora, ale także ze względu na skalę pomocy. Rekordowa bowiem będzie liczba seniorów objętych wsparciem. W ubiegłym roku było to 6,6 tys. osób, rok wcześniej 5,3 tys., a w tym roku aż 10 tys. osób. Ich rekrutacją zajmują się diecezjalne Caritas, które do udziału w programie zapraszają seniorów wymagających szczególnej troski – niezamożnych, często chorych i samotnych, mieszkających w małych miejscowościach czy też na wsi.
Karty, przekazane przez Fundację Biedronki, pozwolą podopiecznym Caritas na zakup dowolnego asortymentu z oferty sieci, z wyjątkiem alkoholu, papierosów, produktów dla zwierząt, tekstyliów oraz artykułów przemysłowych. Co ważne w obecnej sytuacji, aby skorzystać z karty, senior nie musi osobiście udawać się do sklepu. Zakupy mogą zrobić za niego bliscy lub wolontariusze Caritas – oczywiście z poszanowaniem zasad bezpieczeństwa, wdrożonych w związku z zagrożeniem epidemiologicznym.
– Seniorzy sami decydują, co kupić, a karta przypomina zwykłą kartę, jaką codziennie dokonujemy płatności. Wsparcie ma więc nie tylko znaczącą wartość dla domowych budżetów naszych podopiecznych, ale także dyskretny charakter, co jest bardzo ważne – podkreśla ks. Marcin Iżycki.
W odpowiedzi na ogromną potrzebę wsparcia wynikającą z sytuacji epidemiologicznej w Polsce Caritas uruchomił dwie kampanie: #PomocDlaSeniora i #WdzięczniMedykom. Zarówno do pomocy seniorom, jak i personelowi medycznemu może się włączyć każdy. Caritas uruchomiła bowiem specjalne zbiórki pieniędzy. Stale prowadzi też rozmowy z kolejnymi firmami, które chcą się włączyć w obie akcje.
W sumie na pomoc seniorom (środki przekazane przez Caritas Polska, zbiórka i wsparcie firm) udało się już zebrać prawie 17 milionów złotych. Budżet kampanii, której celem jest zakup sprzętu i wyposażenia dla szpitali to obecnie prawie 2 miliony złotych.
Kampanię Caritas „Pomoc dla seniora” można wesprzeć:
Kampanię Caritas „Wdzięczni medykom” można wesprzeć:
Caritas to największa organizacja dobroczynna w Polsce. Pomaga setkom tysięcy potrzebujących w kraju i za granicą. Struktura Caritas w Polsce składa się̨ z Caritas Polska, która pełni funkcję koordynatora projektów ogólnopolskich i zagranicznych oraz z 44 Caritas diecezjalnych, które niosą̨ bezpośrednią̨ pomoc potrzebującym. Caritas Polska od trzech lat dynamicznie zwiększa skalę działania. W 2019 roku jej wydatki na działalność́ dobroczynną przekroczyły rekordowy pułap 100 milionów złotych. W tym roku obchodzimy 30-lecie działalności Caritas w Polsce. Organizacja jest częścią̨ sieci Caritas Internationalis i Caritas Europa.