spimco.com
deneme bonusu veren siteler
Deneme Bonusu Deneme Bonusu Deneme Bonusu
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler
escort bayan www.doescorts.com ümraniye escort bayanlar escort maltepe https://pendik.net/
streameast
alanya escort
bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
메이저사이트
konya escort
kayseri escort
pusulabet giriş
STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / ABP MAREK JĘDRASZEWSKI PODCZAS MODLITWY EKUMENICZNEJ: JEDEN JEST BÓG I OJCIEC NASZ

Abp Marek Jędraszewski podczas modlitwy ekumenicznej: Jeden jest Bóg i Ojciec nasz

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas modlitwy ekumenicznej z okazji ​​​​obchodów 655-lecia utworzenia arcybiskupstwa apostolskiego Kościoła ormiańskiego w katedrze na Wawelu, mówił o doświadczeniu „jagiellońskiej polskości” oraz o historii, która łączy Ormian i Polaków.




Na początku arcybiskup przypominał mowę pożegnalną Chrystusa, wygłoszoną w Wieczerniku przed udaniem się do Ogrójca. Ostatniej Wieczerzy towarzyszył znak ciemnej nocy, w którą wszedł Judasz, idąc swoją drogą. Jezus w mowie pożegnalnej wskazywał na szczególną jedność i przyjaźń, która łączy Go z apostołami. Chrystus postawił jednak bardzo jasne warunki: uczniowie mają „być latoroślami”, czyli być wiernymi. By pozostać Jego przyjacielem, należy czynić co On przykazuje i być Mu posłusznym. Rzeczą fundamentalną jest to, że to Chrystus wybrał apostołów i przeznaczył ich na to, by „szli i owoc przynosili”.

Metropolita stwierdził, że życiem Kościoła jest zmaganie o prawdę i jedność chrześcijan, o którą Chrystus błagał w Wieczerniku Ducha Świętego. Zgodnie z poleceniem Jezusa, Kościół głosił Ewangelię na całym świecie, ucząc w jaki sposób rzeczywistość ma być przesiąknięta chrześcijańskimi wartościami. Arcybiskup przypominał książkę św. Jana Pawła II „Pamięć i tożsamość”, która jest szczególnym testamentem. Papież wyznawał w niej czym jest Polskość i poczucie tożsamości. „Polskość to w gruncie rzeczy wielość i pluralizm, a nie ciasnota i zamknięcie. Wydaje się jednak, że ten «jagielloński» wymiar polskości, o którym wspomniałem, przestał być, niestety, w naszych czasach czymś oczywistym” -pisał św. Jan Paweł II.

Arcybiskup powiedział, że doświadczenie „jagiellońskiej polskości” rozpoczęło się podczas rządów Kazimierza Wielkiego, gdy król spotkał się z Ormianami i ich Kościołem. Chrześcijaństwo w Armenii trwało od drugiej połowy I wieku, a w IV w. król Tiridates III przyjął chrzest, dzięki czemu po raz pierwszy w dziejach świata ustanowiono chrześcijaństwo religią państwową. W 1080 doszło do rozbioru Armenii i Ormianie rozpierzchnęli się po różnych terytoriach. Kazimierz Wielki przyjął ich i dał możliwość rozwoju ich tożsamości, wydając różne przywileje oraz uznając odrębność Kościoła ormiańskiego. Z czasem Polska stała się pawiowym fenomenem w skali całej Europy, ponieważ była tolerancyjna, otwarta i gościnna. Arcybiskup stwierdził, że gminy ormiańskie mogły się swobodnie rozwijać, miały własny samorząd i rządziły się według zwyczajowego prawa. Ormianie byli obecni w wielu miastach Polski, odznaczając się znajomością orientalnych języków. Dzięki nim Polacy inaczej rozumieli siebie i prezentowali się wobec innych narodów, a wiele elementów wschodnich zakorzeniło się w polskiej kulturze. Arcybiskup przypominał Ormian, którzy są wyjątkowymi postaciami polskiej kultury: Symeona z Zamościa, Stepanosa Roszkę, dominikanina Sadoka Barącza, Szymona Szymonowica, braci Józefa Bartłomieja oraz Szymona Zimorowiców, ks. Grzegorza Piramowicza, malarza Teodora Axentowicza, Jana Dominika Jaśkiewicza, ks. Karola Antoniewicza oraz Józefa Nikorowicza. – Ta szlachetna polskość przyjmuje do siebie to co inne, co piękne i szlachetne, co tworzy znaczącą część naszej tożsamości i tradycji. Ta wspaniała historia trwa już ponad sześć i pól wieku – podkreślił. Zauważył, że zebrani dziękują za wielkie i odważne dzieło Kazimierza Wielkiego. Na zakończenie przywołał słowa św. Pawła: „Zatem zachęcam was ja, więzień w Panu, abyście postępowali w sposób godny powołania, jakim zostaliście wezwani, z całą pokorą i cichością, z cierpliwością, znosząc siebie nawzajem w miłości. Usiłujcie zachować jedność Ducha dzięki więzi, jaką jest pokój. Jedno jest Ciało i jeden Duch, bo też zostaliście wezwani do jednej nadziei, jaką daje wasze powołanie. Jeden jest Pan, jedna wiara, jeden chrzest. Jeden jest Bóg i Ojciec wszystkich, który [jest i działa] ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich”. – Jeden jest Bóg i Ojciec nasz – podkreślił metropolita.

W swojej przemowie abp Chażag Barsamian – legat patriarchalny apostolskiego kościoła ormiańskiego Europy zachodniej, powiedział, że odczuwa w tym miejscu obecność św. Jana Pawła II. Zauważył, że miał zaszczyt uczestniczyć w audiencjach u Ojca Świętego i organizował Jego wizytę w Armenii. Wspomniał słowa papieża: „Tu, w Armenii, jestem pełen wzruszeń. Pamiętam mojego bardzo bliskiego przyjaciela z liceum, Polaka Ormianina”. Arcybiskup podkreślił, że obecność Ormian w Polce ma bardzo długą tradycję i nadal mieszka w niej wiele osób pochodzenia ormiańskiego. – Modlimy się dzisiaj, aby podobnie jak w przeszłości zachowali swoją tożsamość, wtapiając się w polskie społeczeństwo, a jednocześnie wnosząc swój wkład w życie społeczne i gospodarcze tego historycznego, ale i nowoczesnego kraju europejskiego – powiedział i dodał, że wszyscy zebrani modlą się także o pokój.

Bp Markos Howannisjan, zwierzchnik Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego w Polsce, podkreślił, że to nabożeństwo jest radosnym i historycznym wydarzeniem. Podziękował wszystkim zebranym i zaangażowanym w proces jego realizacji. – Język modlitwy jest jeden, ponieważ Bóg wysłuchuje nas, zarówno gdy modlimy się w języku grabar, po polsku, po łacinie, jak i w każdym innym języku. Kultury naszych narodów chrześcijańskich – ormiańskiego i polskiego, stworzone są z bijącego jednakowymi wartościami tożsamego źródła miłości boskiej – wskazał i dodał, że wraz z zebranymi modli się o pokój na świecie.

IMG_7468

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej
ZOBACZ TAKŻE