spimco.com
deneme bonusu veren siteler
Deneme Bonusu Deneme Bonusu Deneme Bonusu
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler
escort bayan www.doescorts.com ümraniye escort bayanlar escort maltepe https://pendik.net/
alanya escort
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
casino siteleri deneme bonusu veren siteler yeni Yeni Deneme Bonusu Veren Siteler Bonus Veren Siteler Deneme Bonusu Veren Siteler
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
bahis siteleri
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler Canlı casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
tlcasino
starzbet
bahisbey
mobilbahis rokubet
bahis siteleri
onwin
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu
fixbet onwin starzbet
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
redriverlanes.com
casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
sahabet giriş
sahabet
onwin giriş
casino siteleri
url shortener betturkey
alanya escort gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort mersin escort
atv-youth.org Deneme Bonusu Veren Siteler Deneme Bonusu Veren Siteler sherlockimmersive.com
eşya depolama şirketleri
deneme bonusu
deneme bonusu veren siteler
STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / DLACZEGO KSIĘŻA W IV NIEDZIELĘ WIELKIEGO POSTU ZAKŁADAJĄ RÓŻOWE ORNATY?

Dlaczego księża w IV niedzielę Wielkiego Postu zakładają różowe ornaty?

Dwa razy w roku w zakrystiach na całym świecie wyciągane z szaf są różowe ornaty. Dlaczego właśnie w takim kolorze szat celebrowana jest liturgia w IV niedzielę Wielkiego Postu i co ta barwa symbolizuje? Zapytaliśmy historyka Kościoła.




Symbolika koloru różowego

Barwa, którą kapłani przywdziewają w jedną z niedziel wielkopostnego okresu liturgicznego, nie jest przypadkowa. – Kolor różowy, który pojawia się w liturgii dwa razy — w IV niedzielę Wielkiego Postu i w III niedzielę Adwentu — jest rozumiany jako fiolet oczekiwania rozświetlony już bielą bliskiej uroczystości, odpowiednio: Wielkanocy i Bożego Narodzenia. Można więc powiedzieć, że kolor ten jest mieszaniną barw fioletu i bieli, czy raczej złota szat tychże uroczystości. Symbolizować ma zbliżającą się radość świętowania. Jest ona jeszcze przesłonięta ostatnimi najintensywniejszymi dniami oczekiwania — wyjaśnia ks. dr Jerzy Czerwień, doktor historii Kościoła i proboszcz parafii Matki Bożej Królowej Polski w Krakowie-Bieńczycach. 

Antyfona na wejście

Kolor szat liturgicznych łączy się z treścią antyfony na wejście. – Różowy ornat IV niedzieli Wielkiego Postu jest ilustracją dla antyfony Mszy tej właśnie niedzieli — wskazuje historyk Kościoła. Antyfona ta głosi: Laetare Jerusalem et conventum facite omnes qui diligitis eam. Gaudete cum laetitia, qui in tristitia fuistis, ut exsultetis et satiemini ab uberibus consolationis Vestrae”, co w polskim tłumaczeniu oznacza: „Radujcie się z Jerozolimą, i weselcie się z nią, wszyscy, którzy się w niej radujecie. Radujcie się i śpiewajcie z nią, wszyscy, którzy w smutku nad nią płaczecie, abyście ssali i nasycili się z piersi jej pociech”. – IV niedziela Wielkiego Postu jest nazywana Laetare, czyli niedzielą radości — tłumaczy ks. dr Czerwień i zaznacza, że różowe szaty celebransów tę właśnie radość mają wywoływać.

Kwiaty róż

Jak podaje Tradycja, z IV niedzielą Wielkiego Postu oprócz koloru związane są również kwiaty. – Na Wschodzie od starożytności istniał zwyczaj adoracji ikony krzyża w III niedzielę Wielkiego Postu. Podczas tejże adoracji obsypywano ikonę kwiatami, czy też płatkami róż — wyjaśnia doktor historii Kościoła. Do Rzymu zwyczaj ten został przeniesiony w nieco innej formie. – W IV niedzielę Wielkiego Postu papież udawał się do bazyliki Krzyża Świętego, gdzie przechowywano relikwię Krzyża Pańskiego. Tam Ojciec Święty celebrował Eucharystię. Wierni przychodzili na tę Mszę z pierwszymi świeżymi kwiatami róż, które następca św. Piotra błogosławił. Sam zaś przynosił złotą różę, którą po błogosławieństwie wręczał jako szczególne papieskie odznaczenie wybitnym osobistościom zasłużonym dla Stolicy Apostolskiej — tłumaczy ks. dr Czerwień. 

Na Zachodzie tę celebrację sprawowano już w szatach koloru różowego, a potem zwyczaj ten przeniósł się na cały Kościół.

Przepis

Celebrowanie liturgii w szatach różanej barwy nie jest tylko tradycją, ale przepisem. – Przepis ten nie jest jednak nakazem kategorycznym. Dlatego, gdy nie ma w kościele różowego ornatu, Eucharystia tego dnia celebrowana jest w fioletowym ornacie — wyjaśnia ks. dr Jerzy Czerwień.

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

ZOBACZ TAKŻE