W dniach 30 listopada – 1 grudnia w całej Polsce, w ponad 3 tysiącach sklepów w 600 miejscowościach odbędzie się Świąteczna Zbiórka Żywności, organizowana od ponad 20 lat przez Banki Żywności. Tegoroczną akcję pod hasłem „Podaruj potrzebującym jedzenie na świąteczny stół” wesprze ponad 55 tysięcy wolontariuszy. Organizacja zachęca do udziału i przypomina, że choć świąteczny stół ludzi ubogich nigdy nie ugina się od nadmiaru jedzenia, to dzięki pomocy wielu osób w tych dniach może stać się inny niż zwykle, naprawdę wyjątkowy. Każdy produkt podarowany w trakcie zbiórki ma znaczenie.
Banki Żywności zachęcają, by robiąc zakupy dla siebie w najbliższy weekend, przy okazji dołożyć do zbiórkowych koszy choćby jeden produkt z myślą o innych. Najbardziej pożądane są te z długimi terminami przydatności, jak np. mąka, makaron, kasza, cukier, olej, konserwy, przetwory owocowe i warzywne, bakalie, słodycze. Organizacja przypomina, że nawet jeden produkt ma znaczenie, ponieważ małe gesty setek tysięcy ludzi, zsumowane razem dają realny wymiar pomocy. W zeszłym roku Banki Żywności zebrały 776 ton jedzenia, z których możliwe było przygotowanie ponad 1,5 miliona świątecznych posiłków dla osób potrzebujących.
Oprócz żywności zbiórkowej Banki Żywności, jak co roku, będą uzupełniać paczki świąteczne o inne produkty, m.in. z krótkimi terminami przydatności jak warzywa, owoce czy nabiał, pozyskane w ramach swojej codziennej działalności od producentów i ze sklepów.
– Zbiórka ma charakter ogólnopolski, co nie znaczy, że bezosobowy. Pamiętajmy, że tam po drugiej stronie zawsze jest jakaś konkretna historia i konkretna osoba, której pomagamy. Żywność z koszy zbiórkowych w konkretnym mieście zawsze trafia do osób potrzebujących z lokalnej społeczności, do naszych sąsiadów, osób i dzieci, których nie stać na zakup jedzenia, być może też naszych znajomych, o których nawet nie wiemy, że są w potrzebie. Paradoksalnie to bardzo częsty przypadek. – podkreśla Dorota Jezierska, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Świąteczną Zbiórkę Żywności wspierają takie sieci jak Auchan, Biedronka, Carrefour, Intermarche, Kaufland, Lidl, Mila, Netto, Polo Market, Stokrotka, Tesco. Listę konkretnych sklepów, biorących udział w Świątecznej Zbiórce można sprawdzić pod adresem http://bit.ly/ŚZŻ2018
Dodatkowo w Centrum Handlowym Tesco Gocław w Warszawie 30 listopada o godzinie 11:00 odbędzie się inauguracja Świątecznej Zbiórki Żywności, w trakcie której przewidziano dodatkowe atrakcje świąteczne i niespodzianki.
Banki Żywności zadbają by wszystkie produkty ze Świątecznej Zbiórki Żywności trafiły do potrzebujących jeszcze przed świętami. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu ponad 55 tysięcy wolontariuszy. W sklepach będzie można łatwo ich rozpoznać po pomarańczowych koszulkach i kamizelkach. To oni będą czekali przy zbiórkowych koszach na dary od klientów, które następnie zostaną zawiezione do magazynów Banków Żywności. Tam zostaną zważone i popakowane, a następnie wyruszą w dalszą drogę do konkretnych organizacji pomocowych. Banki Żywności wspierają pomocą żywnościową na masową skalę 3500 organizacji dobroczynnych w Polsce, m.in. świetlice, ogniska wychowawcze dla dzieci, domy dziecka, domy samotnej matki, jadłodajnie i inne organizacje, które prowadzą zbiorowe żywienie bądź przekazują żywność bezpośrednio osobom potrzebującym. Dzięki temu z pomocy żywnościowej systematycznie korzysta około 1,6 mln osób w potrzebie, będących podopiecznymi tych organizacji.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że choć Banki Żywności otrzymują żywność jako darowiznę od sklepów, producentów, czy też od ludzi w ramach zbiórek, to wciąż wyzwaniem dla nich pozostają ogromne koszty związane z transportem, magazynowaniem i sprzętem chłodniczym.
By móc efektywniej wykorzystać swój potencjał i możliwości ratowania większych ilości jedzenia organizacja rusza wraz z początkiem grudnia z najnowszą kampanią „Stoliczku, nakryj się”, której celem będzie zbiórka pieniędzy na całoroczną działalność Banków.
Partnerem Strategicznym Świątecznej Zbiórki Żywności jest firma McCormick, właściciel marki Kamis. – Już po raz siódmy firma McCormick jest Partnerem Strategicznym Świątecznej Zbiórki Żywności i wspiera nie tylko jej organizację w całej Polsce, ale również aktywnie realizuje od pięciu lat ideę wolontariatu pracowniczego. Dzięki między innymi zaangażowaniu naszych pracowników, którzy pomagają przy sortowaniu produktów w magazynie Banku Żywności SOS Warszawa w Regułach, pomoc żywnościowa ma szansę trafiać do potrzebujących jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, zgodnie z ideą zbiórki. Świadomość tego, że wspólnie udało nam się w prosty sposób pomóc tym, którzy są w trudnej sytuacji życiowej jest niezwykle budująca– podkreśla Iwona German, Dyrektor Marketingu w firmie McCormick Polska.
Federacja Polskich Banków Żywności jest organizacją pożytku publicznego, której misją od ponad 20 lat istnienia, jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i niedożywieniu w Polsce. Zrzeszonych w Federacji 31 Banków Żywności specjalizuje się w pozyskiwaniu, transportowaniu i dystrybucji produktów żywnościowych. Organizacje są w stanie przyjąć i rozdysponować każdy rodzaj żywności, nawet z krótkim terminem przydatności do spożycia, w tym produkty świeże i wymagające warunków chłodniczych, spełniając przy tym wszystkie kryteria bezpieczeństwa. Banki Żywności dzięki codziennym działaniom na masową skalę, pozyskują średnio 80 000 ton jedzenia rocznie (dane z ostatnich 5 lat), które dystrybuują do ponad 1 600 000 najbardziej potrzebujących osób, za pośrednictwem 3500 organizacji pomocowych i instytucji społecznych. Żywność pochodzi m.in. od producentów, rolników, sieci handlowych i ze zbiórek żywności. Duża część produktów jest dystrybuowana w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Organizacja aktywnie działa również na rzecz niemarnowania żywności i zdrowego odżywiania poprzez edukację skierowaną do różnych grup społecznych, w tym kampanii społecznych i warsztatów. Banki Żywności w ciągu ostatniego roku przeprowadziły około 5.000 szkoleń i warsztatów.
KAI