– Za łaskę chrztu, dzięki której staliśmy się prawdziwie Bożymi dziećmi, wysławiajmy Boga – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Wigilii Paschalnej w katedrze na Wawelu, gdzie udzielił ośmiorgu katechumenom sakramentów inicjacji chrześcijańskiej.
Uczestnicy liturgii zgromadzili się przed katedrą, gdzie arcybiskup najpierw poświęcił ogień, od którego odpalił paschał. Przy trzykrotnym śpiewie diakona: „Światło Chrystusa” procesja weszła do bazyliki etapami zapalając najpierw świece celebransa, następnie wszystkich wiernych, a na końcu rozświetlając wnętrze świątyni. Diakon odśpiewał Orędzie Wielkanocne, po którym rozpoczęła się wyjątkowa liturgia Słowa przypominająca całą historię zbawienia.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski przywołał historię tworzenia Kościoła w Akwilei, gdzie św. Piotr wysłał św. Marka w towarzystwie Hermagorasa i Fortunata. Zaznaczył, że Apostołowie zdążali do ówczesnych dużych ośrodków, aby ich mieszkańcom głosić prawdę o Chrystusie ukrzyżowanym i zmartwychwstałym.
W 314 r. w Akwilei powstała bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Została zniszczona przez najazdy barbarzyńców, ale odbudowana w XI wieku. Elementy jej architektury odzwierciedlają charakter inicjacji chrześcijańskiej Kościoła pierwszych wieków. W pierwszej auli, zwanej catechumenum, było miejsce przygotowania katechumenów, którzy po trzech latach wtajemniczania mieli otrzymać chrzest w baptysterium, a bierzmowanie w consignatorium. Stamtąd przechodzili do właściwej bazyliki, aby ze wszystkimi wierzącymi uczestniczyć w liturgii Eucharystii. – Układ architektoniczny tych budowli doskonale oddaje charakter Wigilii Paschalnej – mówił metropolita zapowiadając kolejną część liturgii na Wawelu, w czasie której katechumeni przyjmą chrzest, bierzmowanie, a później ze wszystkimi przystąpią do Eucharystii.
W Akwilei odkryto największe znane mozaiki wczesnochrześcijańskie. Przedstawiają przede wszystkimi treści związane z tym, co znaczy chrzest i wejście w świat nowego człowieka. Na mozaikach można zobaczyć postaci i zdarzenia biblijne: Dobrego Pasterza z trzodą, połów ryb, proroka Jonasza a także sceny wskazujące na samą tajemnicę paschalną przedstawione symbolicznie za pomocą zwierząt. – Kogut walcząc z żółwiem wzywa go niejako, żeby wyszedł z błota, ze swojej skorupy, zobaczył prawdziwy świat, nowy, ogarnięty przez światłość – mówił arcybiskup. Zwrócił też uwagę na langustę na palmie – symbol całkowitej przemiany, jakiej podlega chrześcijanin obmyty wodami chrztu świętego. – Wyszedł z ciemności i naraz znalazł się w zupełnie nowej rzeczywistości – wszedł na palmę i rozkoszuje się blaskiem dnia. Zupełnie nowy styl życia – nowe życie, którym obdarzył człowieka Chrystus – wyjaśniał metropolita.
W bazylice w Akwilei jest także XI-wieczna replika Grobu Świętego z Jerozolimy. – Pustego grobu, bo On zmartwychwstał, dając tym wszystkim, którzy w Niego uwierzyli, i w imię Jego, a także w imię Ojca i Ducha Świętego, przyjęli chrzest dla nowego życia, dla całkowitej przemiany, dla nowej perspektywy sięgającej samej wieczności – mówił arcybiskup.
Zapowiedział liturgię chrzcielną, w czasie której katechumeni przyjmą sakramenty inicjacji a wszyscy wierni odnowią przyrzeczenia chrzcielne. – Za łaskę chrztu, która spłynie na nowych naszych braci i siostry, za łaskę chrztu, dzięki której staliśmy się prawdziwie Bożymi dziećmi, wysławiajmy Boga chwaląc, że naprawdę do końca nas umiłował i chce – On, nasz Stwórca i Pan – abyśmy kiedyś weszli do Jego przybytku i to na wieczność całą – zakończył.
Po homilii, liturgia chrzcielna rozpoczęła się od śpiewu Litanii do Wszystkich Świętych. Woda chrzcielna została pobłogosławiona przez zanurzenie w niej paschału. Sakrament chrztu przyjął 10-letni chłopiec, sakrament bierzmowania – dziewczyna związana z parafią wawelską, a sześcioro katechumenów wszystkie sakramenty inicjacji chrześcijańskiej – dwie Polki i czworo obcokrajowców m.in. z Demokratycznej Republiki Konga, Hiszpanii i Francji. – Przyjechali do Polski na studia, albo związali się z Polakami; tutaj dotknęła ich łaska i tutaj zdecydowali się na tę drogę, na chrześcijaństwo, pod wpływem świadków wiary – mówi s. Marzena Władowska CHR. Od września przygotowywali się do sakramentów inicjacji chrześcijańskiej w Ośrodku Katechumenalnym przy Kościele św. Marka Ewangelisty w Krakowie. Po przyjęciu sakramentów wejdą w tzw. okres mistagogii, który potrwa do czerwca.
Pozostali wierni odnowili swoje przyrzeczenia chrzcielne i zostali pokropieni wodą święconą. Po modlitwie powszechnej rozpoczęła się liturgia eucharystyczna. Po Komunii, z kaplicy Trójcy Świętej, wyruszyła procesja rezurekcyjna – przez bramę południową wyszła na zewnątrz, by powrócić do świątyni bramą główną w kierunku ołtarza koronacyjnego. Po przybyciu na miejsce odśpiewano hymn „Ciebie, Boga wysławiamy”. Po błogosławieństwie Najświętszym Sakramentem zaśpiewano wspólnie „Regina Caeli”.