spimco.com
deneme bonusu veren siteler
Deneme Bonusu Deneme Bonusu Deneme Bonusu
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler bonus veren siteler
escort bayan www.doescorts.com ümraniye escort bayanlar escort maltepe https://pendik.net/
alanya escort
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
casino siteleri deneme bonusu veren siteler yeni Yeni Deneme Bonusu Veren Siteler Bonus Veren Siteler Deneme Bonusu Veren Siteler
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
bahis siteleri
deneme bonusu deneme bonusu veren siteler Canlı casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
tlcasino
starzbet
bahisbey
mobilbahis rokubet
bahis siteleri
onwin
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
bonus veren siteler deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu
fixbet onwin starzbet
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
redriverlanes.com
casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
sahabet giriş
sahabet
onwin giriş
casino siteleri
url shortener betturkey
alanya escort gaziantep escort gaziantep escort gaziantep escort mersin escort
atv-youth.org Deneme Bonusu Veren Siteler Deneme Bonusu Veren Siteler sherlockimmersive.com
eşya depolama şirketleri
deneme bonusu
deneme bonusu veren siteler
STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / ŻYCIOWE DECYZJE W PERSPEKTYWIE KRZYŻA. AKADEMICKA DROGA KRZYŻOWA

Życiowe decyzje w perspektywie krzyża. Akademicka Droga Krzyżowa

W V Niedzielę Wielkiego Postu ulicami Starego Miasta Krakowa, pod przewodnictwem arcybiskupa Marka Jędraszewskiego, przeszła Akademicka Droga Krzyżowa. Pierwsza jej stacja znajdowała się przed Kolegiatą św. Anny, a ostatnia – pod Oknem Papieskim. Autorem rozważań, czytanych przez studentów, był biskup Janusz Mastalski.




Tematem tegorocznej modlitwy było podejmowanie życiowych decyzji w odniesieniu do krzyża.

– Panie, chcę z Tobą iść na Golgotę po to, aby zobaczyć perspektywę zbawienia. Chcę z tego zbawienia skorzystać. Nie chcę zmarnować łaski, którą wysłużyłeś dla mnie na krzyżu. Otwórz mnie na Twoją Wolę i kierunek, który mi wskazujesz. Proszę. Wzmocnij mnie, skrusz mnie i prowadź. Oto jestem na naszej drodze! – pisał we wstępie do nabożeństwa bp J. Mastalski.

I stacja – Skazanie Jezusa na śmierć – poruszała problematykę zakłamania, niekonsekwencji i kompromisów.

– Chcę Cię Jezu przeprosić za chwile, w których nie spełniłem Twoich oczekiwań, a moje decyzje stały w sprzeczności z chrześcijańską godnością. Wiem, że zawiodłem, ale wiem też, że Ty mi dajesz szansę na nowo. Wiem, że mogę dzięki Tobie odważnie kroczyć w przyszłość.

II stacja – Jezus bierze krzyż na swoje ramiona – skupiła się na sytuacjach, kiedy człowiek świadomie odrzuca krzyż i nie godzi się z wolą Bożą.

– Przepraszam Cię, Jezu, za te chwile, w których nie było pamięci o tym, kim jestem i jakie jest moje powołanie. Przepraszam za te momenty w życiu, w których lenistwo, strach, wygodnictwo sprawiały, że krzyż został przerzucony na kogoś innego. Wybacz moje decyzje, które obciążały innych i sprawiały im ból.

III stacja – Jezus upada po raz pierwszy – rozważała zagadnienie trwania w grzechu i wygody, przez którą trudno zrezygnować ze słabości i błędów.

– Przepraszam za rezygnację z walki o świętość, o wielkość w Twoich oczach. Przepraszam za mój brak motywacji do podejmowania wysiłku, aby być bliżej Ciebie. Proszę Cię, przyjmij moje przeproszenie za konkretne w tym względzie czyny i zaniedbania. Wybacz mi, Panie, wszystko to, co mnie oddala od Ciebie.

IV stacja – Jezus spotyka swoją Matkę – była chwilą zadumy nad osobami cierpiącymi i potrzebującymi pomocy, a także nad zaniedbywaniem kontaktu z najbliższymi.

– Spotkanie na drodze krzyżowej Matki to niejako spotkanie dwóch osób cierpiących. Cierpienie Jezusa i cierpienie Matki Bożej to wymiary ludzkiego życia. To cierpienie to fizyczne, ale nieraz dużo trudniejsze cierpienie fizyczne lub duchowe.

V stacja – Jezusowi pomaga nieść krzyż Szymon z Cyreny – rozpoczęła się od prześledzenia postawy Szymona, którego przymuszono do dźwigania krzyża. Jego bunt stopniowo przeradzał się w wiarę i zaufanie.

– Przy tej stacji myślę, Jezu, o moich planach pokrzyżowanych przez Ciebie. Ty najlepiej wiesz, że nie zawsze zgadzałem się z Tobą. Ty wiesz, że nieraz moja wiara i ufność zmieniała się w krzyk buntu. Wielokrotnie we mnie budził się Szymon z Cyreny: zbuntowany, przymuszony, ale w konsekwencji posłuszny.

VI stacja – Jezusowi ociera twarz św. Weronika – zwróciła uwagę na potrzebę wrażliwości względem drugiego człowieka i odważne dawanie świadectwa.

– Gest Weroniki to niejako manifest skierowany do współczesnego człowieka. To apel o świadectwo wrażliwości (…)Przepraszam za zgorszenie i stracone szanse pokazania innym, iż Ty jesteś dla mnie najważniejszy. Przepraszam za brak determinacji w świadczeniu o Tobie. Przepraszam za brak wrażliwości wobec innych. Wybacz mi, Panie, te chwile z mojego życia, w których nie było nawet „cienia” gestu Weroniki.

VII stacja – Jezus upada po raz drugi – była momentem rachunku sumienia nad marnowaniem Bożej łaski i brakiem sił, aby konsekwentnie dążyć do wyznaczonego celu.

– Przy tej stacji myślę o swojej konsekwencji, a właściwie o jej braku. Brak silnej woli sprawia, że moje upadki stają się coraz częstsze i boleśniejsze. Myślę o tych wszystkich chwilach, w których zabrakło determinacji w dążeniu do celu. Były przecież takie momenty w życiu, kiedy zabrakło sił i motywacji do zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego. Pewnie były też i takie chwile, iż mimo pomocy innych, było zagubienie, „upadek” determinacji, „upadek” konsekwencji.

VIII stacja – Jezus pociesza płaczące niewiasty – zachęcała do weryfikacji ludzkich planów i decyzji w kontekście Bożej woli.

– Ta scena, którą rozważam, pokazuje wyraźnie, że Pan oczekuje ode mnie nie stereotypowych, tradycyjnych zachowań, ale refleksyjną postawę odczytywania znaków Bożej obecności.

IX stacja – Jezus upada po raz trzeci – wskazywała na częsty brak nadziei, uleganie wątpliwościom i zaprzeczanie powołaniu do świętości.

– Przepraszam Cię, Panie Jezu, za chwile, w których było ufności za mało. Przepraszam za te momenty życiowe, w których ogarniał mnie bezsens. Przepraszam za te zwątpienia, które prowadziły mnie do grzechu, nałogu, a w konsekwencji do oddalenia się od Ciebie. Przepraszam, że za rzadko w moich ustach brzmiały słowa: Jezu ufam Tobie!

X stacja – Jezus z szat obnażony – wyjaśniała, że dla Izraelity nie było gorszej rzeczy niż publiczne upokorzenie i zwracała uwagę na poszanowanie prywatności oraz intymności drugiego człowieka.

– Jezus nie zawahał się ponieść także takiej ofiary. To była Jego ofiara za nas. To było Jego ogołocenie w imię najwyższej wartości, jaką jest Miłość.  A miłość to nie uczucie, ale wybór, codzienna decyzja, że jestem z tobą. Miłość potwierdzona jest ofiarą. Czym większa miłość, tym większa gotowość do ofiary.

XI stacja – Jezus przybity do krzyża – poruszała problematykę cierpienia, które jest trudną drogą do uświęcenia.

– Przepraszam Cię, Jezu, za moją nieumiejętność zgody na ból zarówno fizyczny, duchowy, jak i psychiczny. Przepraszam za nieudolność w podchodzeniu do postaw, które są konsekwencją ewangelicznych wyborów, ale przecież dużo kosztują. Wiem, że uciekam od cierpienia. Panie, zatrzymaj mnie! Wybacz mi, Panie, te chwile z mojego życia, w których uciekałem przed wyzwaniami, które bolą.

XII stacja – Jezus umiera na krzyżu – rozpoczęła się od pytania o to, co można powiedzieć w chwili śmierci i jak wytłumaczyć dramat odejścia? Odpowiedzią jest miłość, która pokonała śmierć.

– Wiem, że na Miłość można odpowiedzieć tylko miłością. Przepraszam więc za to, że nieraz odpowiedzią była obojętność.

XIII stacja – Jezus zdjęty z krzyża i oddany w ręce Matki – pokazała, że Matka Najświętsza była głęboko obecna w życiu Chrystusa i wytrwale za Nim podążała.

– Wiem, że powinienem, tak jak Maryja, być przy Tobie zawsze. Przepraszam więc za moją nieroztropność i brak chęci służenia Tobie i ludziom. Przepraszam za chwile bez Ciebie. Wybacz mi, Panie, te chwile z mojego życia, w których uciekałem przed powiedzeniem: Oto jestem. Poślij mnie.

XIV stacja – Jezus złożony do grobu – skłaniała do refleksji nad dotychczasowym życiem i podejmowanymi wyborami.

– Przepraszam Cię, Jezu, za wszystkie pozostawione ślady zła i nieodpowiedzialności. Przepraszam za złe wybory i narażanie się na grzech. Przepraszam za krzywdy, które wyrządziłem innym, ale także i sobie. Przepraszam też za niewykorzystane szanse powrotu do Ciebie. Mimo tego wszystkiego zła w moim życiu, ufam Panie Tobie!

Licznie zgromadzeni studenci i krakowianie szli z zapalonymi świecami. Krzyż i cierniową koronę nieśli członkowie krakowskich duszpasterstw akademickich, a pomiędzy poszczególnymi stacjami śpiewano pasyjne pieśni. Nie zabrakło również chwil na zadumę i refleksję nad rozważaniami.

Arcybiskup, w wygłoszonym na koniec krótkim słowie, zaznaczył, że nabożeństwo Drogi Krzyżowej pozwoliło realnie dotknąć Chrystusa i Jego historii

– To była rzeczywistość bliskości Chrystusa, do którego często podczas tej Drogi Krzyżowej mówiliśmy: „przepraszam”. To była rzeczywistość dotknięcia Chrystusa w Jego cierpieniu i męce, a także w  naszym dźwiganiu krzyża, zdążaniu za Nim i wizji tego, aby się z Nim spotkać w wieczności. To jest realizm chrześcijański, który stał się naszym udziałem!

Metropolita przypomniał, że w dawnej liturgii, V Niedzielę Wielkiego Postu nazywano I Niedzielą Męki Pańskiej. Życzył, aby dwa ostatnie tygodnie, które dzielą wiernych od radości Wielkanocnych Świąt, przeżyć, zagłębiając się w historię Chrystusa.

– Trwajmy w tej historii, która musi stać się historią każdej i każdego z nas! – zakończył arcybiskup i pobłogosławił zebranych.

Nabożeństwo Drogi Krzyżowej pokazuje w XIV stacjach cierpienie Chrystusa, począwszy od niesprawiedliwego wyroku Piłata do złożenia ciała Zbawiciela w grobie. Dzisiejsza forma nabożeństwa została ułożona w XVII wieku, ale chrześcijaństwo od początku przykładało ogromną wagę do rozważania Męki Pańskiej.

CAŁOŚĆ ROZWAŻAŃ

FOTORELACJA

Joanna Folfasińska | Archidiecezja Krakowska
Fot. Bartosz Adamik, Br. Dawid Bujas OFMConv | Archidiecezja Krakowska
Video Katarzyna Katarzyńska | Archidiecezja Krakowska

Akademicka Droga Krzyżowa | Abp Marek Jędraszewski, 7.04.2019

ZOBACZ TAKŻE