STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / W KRAKOWIE ZAKOŃCZYŁY SIĘ WARSZTATY MUZYKI NIEZWYKŁEJ

W Krakowie zakończyły się Warsztaty Muzyki Niezwykłej

Trzy fenomenalne koncerty, cztery niecodzienne nabożeństwa, siedem kazań i sześć konferencji oraz wiele godzin ćwiczeń muzycznych i indywidualnych konsultacji odbytych przez prawie 300 uczestników - tak można podsumować tegoroczne Warsztaty Muzyki Niezwykłej, zorganizowane przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny, które zakończyły się w niedzielę.




 

Przez cały tydzień od poniedziałku co rano uczestnicy z całej Polski wypełniali dominikański klasztor. Dzień rozpoczynali od śpiewanej wspólnie jutrzni, a potem brali udział w ćwiczeniach śpiewu w różnych grupach: w podziale na głosy i chóry.

Po uroczystej Mszy świętej w samo południe w Bazylice Świętej Trójcy i przerwie obiadowej wracali na zajęcia w sekcjach tematycznych z chorału gregoriańskiego, prowadzenia scholi, emisji głosu, impostacji, polifonii korsykańskiej, polskiego śpiewu ludowego oraz śpiewu bizantyjskiego. Efektami swojej pracy mogli wykorzystać podczas Eucharystii w kolejnym dniu.

Oprócz szkoleń odbyły się także trzy koncerty. Zainteresowani mogli usłyszeć prawykonanie muzycznej medytacji na święto św. Marii Magdaleny „Noli me tangere” („Nie dotykaj mnie”). Była to premiera utworu, zainspirowanego ewangeliczną sceną spotkania Zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną. Muzykę stworzyli związani z Fundacją kompozytorzy Paweł Bębenek, Urszula Rogala i Tomasz Samulnik OP. Dwunastoosobowemu zespołowi wokalnemu towarzyszyli znani artyści jazzowi: Piotr Baron (saksofon) i Maciej Adamczak (kontrabas).

– „Noli me tangere” jest zaproszeniem do pójścia po śladach Marii Magdaleny, zachętą do wsłuchania się w Jej świadectwo dotyczące życia, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa – mówi kontrabasista Maciej Adamczak. Ponadto odprawiono nabożne śpiewanie zaduszne w zabytkowych krużgankach klasztoru, które było oparte na starych klasztornych zapiskach oraz odbyło się tradycyjne czuwanie przed świętem św. Jakuba Apostoła – tzw. gregoriańskim „matutinum”.

Czwartkowy wieczór był zakończeniem pierwszego bloku warsztatów, a zarazem punktem kulminacyjnym. Tego dnia odbył się premierowy koncert nowej płyty Dawida Kusza OP „Ite in mundum”. Była to pierwsza okazja, aby usłyszeć utwory z płyty na żywo.

W piątek do grupy uczestników dołączyły nowe osoby, które przyjechały na warsztaty tylko na drugą część, na blok weekendowy. Wieczorem w krużgankach odbyło się Misterium Męki Pańskiej – paraliturgiczne nabożeństwo oparte na dramacie liturgicznym, ukazujące i pozwalające przeżywać wydarzenia związane z męką i śmiercią Chrystusa w inny sposób, niż choćby Droga Krzyżowa.

Organizatorzy zadbali także o rozwój duchowy uczestników. Codziennie po przerwie obiadowej miała miejsce katecheza o. Łukasza Miśki OP. Rekolekcyjny wymiar wydarzenia uwydatniały także kazania o. Dominika Jurczaka OP, wygłaszane podczas codziennych Mszy.

– Uczestnictwo w warsztatach nie jest po to, aby stanąć na piedestale jako ekspert, ale by jako uczeń dzielić się zdobytym doświadczeniem, wrażliwością i spotkaniem z żywym Bogiem. Celem warsztatów jest zgromadzenie całego środowiska z całej Polski, by móc wspierać celebracje liturgiczne przy parafiach i wspólnotach. Mamy nadzieję, że właśnie tak będą posługiwać uczestnicy tegorocznych szkoleń – podsumował o. Jurczak, prezes Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny.

Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania muzyczne oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.

 

KAI
Fot. liturgia.dominikanie.pl

ZOBACZ TAKŻE