STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / #DOBRANOWINA: NASZ OGRODNIK. ROZWAŻANIE NA III NIEDZIELĘ WIELKIEGO POSTU, ROK C

#DobraNowina: Nasz Ogrodnik. Rozważanie na III Niedzielę Wielkiego Postu, Rok C

Dobra Nowina to seria rozważań niedzielnej Ewangelii w formie podcastów, przygotowywanych przez ks. Roberta Młynarczyka, wikariusza parafii św. Barbary w Libiążu, katechetę i dekanalnego duszpasterza młodzieży oraz ks. Marka Sudera, ojca duchownego Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Krakowskiej. Zapraszamy w każdą sobotę o godz. 17.07 na kanał YouTube i Spotify Archidiecezji Krakowskiej. Rozważajmy razem Dobrą Nowinę, którą daje nam Chrystus!



Trzynasty rozdział, który dziś usłyszymy to finał tego pierwszego etapu drogi do Jerozolimy. Jezus zdaje sobie sprawę, że Jego czas się wypełnia, że ma go już coraz mniej, dlatego kieruje do uczniów coraz bardziej intensywne wezwanie do nawrócenia. I przykładem takiej sytuacji jest dzisiejsza Ewangelia. Oto przychodzą do niego jacyś ludzie z ekscytującą nowiną: „Mistrzu, słyszałeś o tych Galilejczykach, którzy poszli do świątyni, by wypełnić obowiązek religijny wymagany przez Prawo, by złożyć przepisane ofiary, uwielbić Boga! A tu co się stało!? Piłat pozabijał ich przy składaniu tych ofiar tak, że ich krew pomieszała się nawet z krwią tych ofiar?”.

 My, ludzie dzisiejszych czasów pewnie w tle tej informacji wykrzyczelibyśmy Bogu pytanie: „Czy to możliwe? Czy to sprawiedliwe? Czy tak się godzi Bogu postępować z tymi, którzy przychodzą do Niego z ofiarami?! Czy Bóg może być dobry dopuszczając okrucieństwo wojny na biednych ludzi na Ukrainie?”. Opowiadający nie byli jednak na tyle zuchwali, by Boga obwiniać o niesprawiedliwość i okrucieństwo. Woleli wytłumaczyć to sobie w ten sposób, że pewnie Bóg nie życzył sobie ich ofiar, bo były one nieszczere, bo składający je byli grzesznikami.

Być może nawet w kontekście tego, co dzieje się na Ukrainie jedni próbują sobie wytłumaczyć tę wojnę w taki sposób, inni inaczej. Zauważmy jednak, że Żydzi nie obwiniają za świątynną tragedię Piłata. Z odpowiedzi Jezusa można się domyśleć, że jednak woleli w tych Galilejczykach widzieć grzeszników, a Piłat był tylko „egzekutorem” Boga, który w ten sposób odrzucił ofiary i ukarał grzesznych ofiarników. Jezus jednak obala ten ich sposób rozumowania.

Ks. Marek Suder | Archidiecezja Krakowska
ZOBACZ TAKŻE