25 chorałowych kompozycji śpiewanych niegdyś w klasztorach karmelitańskich podczas uroczystej liturgii w dniu święta św. Jana od Krzyża znalazło się na płycie „Diem Joannes Advehit”. Projekt zrealizowano w klasztorze pw. św. Proroka Eliasza w Czernej koło Krakowa. Powstał dzięki zaangażowaniu karmelitów bosych pochodzących z obydwu polskich prowincji – warszawskiej i krakowskiej.
Kierujący przedsięwzięciem o. Mariusz Wójtowicz OCD wyjaśnił, że album związany jest z postacią św. Jana od Krzyża i z obchodzonym w zeszłym roku jubileuszem 450. rocznicy powstania pierwszej wspólnoty karmelitów bosych w Duruelo (28 listopada 1568 r.) w Hiszpanii. „Na płycie można znaleźć uroczystą Mszę i nieszpory ku czci św. Jana od Krzyża oraz antyfony związane z Ojcem Karmelu Reformowanego” – dodał.
Od strony muzycznej nad całością przygotowania, wykonania i zarejestrowania dźwięku czuwała Ewa Domagała. Produkcją zajął się o. Mariusz Wójtowicz OCD.
O. Tomasz Rydzewski OCD przypomniał, że chorał gregoriański jest muzyką absolutnie wyjątkową w Kościele. „W pierwszym zetknięciu się z nim sprawia wrażenie surowego i oszczędnego w interpretacji. Dopiero po pewnym czasie odsłania swoje unikatowe piękno i bogactwo środków wyrazu, mających swoje źródło nie w wykształceniu muzycznym czy technice śpiewu, ale dużo głębiej – w dialogu duszy z Bogiem” – zaznaczył.
Zdaniem zakonnika, kompozycje śpiewane niegdyś w klasztorach karmelitańskich podczas uroczystej liturgii w dniu święta św. Jana od Krzyża mogą skutecznie prowadzić do głębszego przeżywania obecności Bożej, „do szczerej modlitwy serca, w skupieniu, w uniżeniu przed Bogiem, być może również w ogołoceniu, do modlitwy nieustannej”.
Z kolei konsultor ds. kanonizacyjnych w Kurii Rzymskiej i w kurii metropolitalnej krakowskiej o. Szczepan Praśkiewicz OCD zauważył, że śpiew gregoriański przeżywa dziś pewien renesans. „Pamiętam, jak mniej więcej dwadzieścia lat temu, gdy pracowałem w Rzymie, płyty francuskiego opactwa z Solesmes z chorałem gregoriańskim były hitem w Zachodniej Europie. W Polsce znane i cenione są płyty z takimże śpiewem benedyktynów tynieckich, czy chorały paulińskie z klasztoru na Skałce w Krakowie oraz chorały karmelitańskie” – podkreślił.
Patronatem honorowym płytę objęli: kardynał Robert Sarah – prefekt Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, o. Saverio Cannistrà OCD – generał Zakonu Karmelitów Bosych, o. Tadeusz Florek OCD – prowincjał Krakowskiej Prowincji Zakonu Karmelitów Bosych, oraz Marzenna Adamczyk – ambasador RP w Hiszpanii.
Album ukazał się nakładem Wydawnictwa Karmelitów Bosych w Krakowie.
KAI
Fot. www.karmel.pl